ServiceMind Index vill öka kunskapen om servicens och bemötandets betydelse, utmaningar och möjligheter och har därför ställt frågor till några av Sveriges främsta matsalsproffs. Först ut är Gustav Cansund, vinnare Årets Servitör 2016, servitör på Restaurang Familjen i Göteborg och Vice Ordförande Svenska Sommelierföreningen Västra Sektionen.

Hur stor betydelse i procent är service för din totala upplevelse?
- Jag tycker att detta är väldigt baserat på stället i sig. Jag föredrar allt över 70 procent men ser gärna att service bör ligga på 80-85 procent på de allra flesta ställen.

Vad är god service för dig?
- Ett personligt bemötande som ser vad jag vill få ut av mitt besök och vad jag vill ha för information tilldelat. Ett värdskap som ser till mina behov och är lyhörd men också villig att utmana mig.

Vilka är utmaningarna inom service och matsalsarbetet?
- Alla gäster är olika och vi jobbar med värdskap som skall passa in på våra gäster. Vi börjar direkt bedöma gäster när de kommer för att tillgodose deras förväntningar med sitt besök. Vilket är svårt under kortare tid. Men också det roliga med yrket!

Hur mycket resurser lägger du ner på servicearbetet?
- Jag tycker om att lägga ner mycket tid på förberedelse för att få det att flyta under kvällen.

Hur ökar du servicemedvetenheten bland dina kollegor?
- Tycker om att så små tankar och idéer om varför folk reagerar på olika sätt och vad det kan bero på. Vi diskuterar mycket vad folk "troligen" förväntar sig. Och uppmuntrar till att våga ha kul, både med gäster och med kollegor eftersom det snabbt avspeglas i service.