ServiceMind Index vill öka kunskapen om servicens och bemötandets betydelse, utmaningar och möjligheter och har därför ställt frågor till några av Sveriges främsta serviceproffs. Läs Alexandra Charles von Hofstens svar om bemötande och service. Alexandra är en PR-konsult och nattklubbsdrottning. Alexandra är även ordförande i 1,6 miljonerklubben och 2,6 miljonerklubben - föreningarna som arbetar för kvinnors hälsa.
Hur stor betydelse i procent är service för din totala upplevelse?
- Service är två tredjedelar av totalupplevelsen.
Vad är god service för dig?
- Att bli sedd, uppmärksammad och omhändertagen är service. Fokusera på den du ska ge service, följ upp och givetvis vara vänlig lugn och artig. Samt kunnig – påläst!
Vilka är utmaningarna inom servicearbetet?
- Vi kan utbilda människor inom deras respektive yrken uppgifter. Bemötandet, att ta in vad kunden önskar, följa upp och vara uppmärksam hela tiden kunden är din kund. Jag menar att kunden har alltid rätt - även när kunden har fel. Man kan lugnt ge sakligt svar och bemöta orimliga krav.
Hur mycket resurser tror du det läggs ner på servicearbetet över lag?
- Mer resurser bör läggas på att utbilda inom service. När man bedömer t ex restauranger är ju servicen en faktor som betygssätts. Vad hjälper om maten är god om servicen gör oss irriterade och besvikna.
Hur tror du man kan öka servicemedvetenheten över lag?
- Man kan öka förståelsen för och medvetenheten om betydelsen av service genom att utbilda människor inom servicesektorn. Vi kan överse med lång väntan, eventuella brister i det vi beställt, om personen som servar oss är vänlig och försöker ställa till rätta. Inte för personligt men ändå personligt.