ServiceMind Index vill öka kunskapen om servicens och bemötandets betydelse, utmaningar och möjligheter och har därför ställt frågor till några av Sveriges främsta matsalsproffs. 

Läs Michaela Bosons svar om bemötande och service. Michaela Boson har 25 års erfarenhet från matsalsyrket och är frilansande konsult inom restaurang,event och catering på Boosta mat AB. 

Hur stor betydelse i procent är service för din totala upplevelse?
- Service är 90-95 procent. Den har väldigt stor betydelse. Det personliga mötet kan ju verkligen göra allt för att hela besöket ska bli bra. Jag gillar skarpt de arbetsgivare som förstår det och utbildar och satsar på sin personal. Personalen på en restaurang är de som anger hela tonen och stämningen. Vi ”får inte” ha en dålig dag och visa det utan vi jobbar i matsalen för att vi är proffs på det. Vi är som skådespelare som sätter på oss ”facet” och och ser till att alla gäster känner sig trygga, väl omhändertagna och framförallt allt att de kan lita på oss som jobbar. 

Vad är god service för dig?

- När jag själv inte behöver tänka. Att personalen vågar ta kommandot och äga sin uppgift och ledsaga mig till allt det bästa hos just dom och stället den jobbar för! Den som jobbar på restaurangen är den som ska styra .... inte gästen. Det är viktigt att man direkt öppnar sina armar och tar emot gästerna och visar dem vägen.  

Vilka är utmaningarna inom service och matsalsarbetet?

- Alla utmaningar man kan tänka sig finns. Vi jobbar med alla möjliga människor, i alla möjliga ”state of mind”. De kan vara mannen som just släppt att han vill skilja sig, eller frun som sticker för en annan tjej, eller paret som ska förlova sig, eller fira att de just blivit gravida, företagsfesten eller unga tjejgänget / killgänget som bara ska ut och festa och allergikern som fick andnöd mitt under kvällen, .. ja ni vet, ALLT möter vi i vår bransch .... och så lägg till för mycket alkohol så blir det riktigt spännande!! 

- Vi är oftast inte utbildade psykologer, sjuksköterskor, krishanterare eller pedagoger utan finns ofta i restaurangbranschen för att vi gillar mat och vin och att ge gäster en härlig dag /kväll och vi är glada.

- Vi är som skådespelare som vet att massa saker ska hända under kvällens service, massa olika människor ska vi lära känna på kort tid och massa olika situationer ska uppstå på kort tid och vi vet inte vad utan måste vara beredda på att ALLT kan hända! Hur förbereder man sig på ALLT... så ALLA blir glada ....

Hur mycket resurser lägger du ner på servicearbetet?

- Massor! Jag vill och engagerar mig väldigt mycket personligen och är med ute i matsalen och vill vara en förebild för mina kollegor. Det stjäl så klart tid från mycket annat, men det är det värt.

Hur ökar du servicemedvetenheten bland dina kollegor?

- Vi pratar om det mycket. Min personal både kök o servis ska äta på restaurangen minst en gång / år så de får känna på att vara gäst. Och jag är med i service och tjatar och påminner.