ServiceMind Index vill öka kunskapen om servicens och bemötandets betydelse, utmaningar och möjligheter och har därför ställt frågor till några av Sveriges främsta matsalsproffs. 

Läs Björn Perssons svar om bemötande och service. Björn Persson driver tillsammans med sin fru KOKA, som är belönad med Guide Michelin stjärna, Björns Bar och Familjen.

Hur stor betydelse i procent är service för din totala upplevelse?
- För mig så kan de flesta restaurangbesök räddas av en bra serviceupplevelse. Det kan med andra ord bli ett bra restaurangbesök även ifall maten inte riktigt höll måttet. Det är dessvärre inte lika enkelt åt andra hållet en fantastiskt lagad måltid kan mycket lätt bli förstörd av ett nonchalant och oengagerat servicebemötande. Så tja mer än 50 procent ligger på service.

Vad är god service för dig?
- Att bli sedd och att den som ser mig förstår och kan tillgodose mina behov. Det kan ju vara oerhört olika från tillfälle till tillfälle. Tex på samma restaurang så kan man ju ibland vilja ha en allvarsam representation ena gången och kräver viss distans tills att man är där för en helkväll och vill höra allt om växtplats för vinerna och från vilken gård grönsakerna kom ifrån.

Vilka är utmaningarna inom service och matsalsarbetet?
- Den största är att de allra flesta har servering som ett genomgångsarbete. De ser inte en framtid i att springa på golvet under en massa år framåt. Det är därför viktigt att försöka hjälpa till med vidareutbildning och karriärmöjligheter så vi får behålla duktiga kypare.

Hur mycket resurser lägger du ner på servicearbetet?
- Frågan är komplex men jag vill svara att vi alltid försöker att arbeta med hög bemanningsgrad för att på så vis skapa god arbetsmiljö och möjligheter för vår personal att ge god service. Det kanske inte är kortsiktigt lönsamt men på sikt så är det en god investering.

 Hur ökar du servicemedvetenheten bland dina kollegor?
- Vill nog påstå att det sitter i väggarna hos oss men vi behöver alltid hjälpa de nya att förstå vikten av att alltid se gästen och att göra allt för att en gäst inte skall gå missnöjd från oss.